štvrtok 7. februára 2013

Mombasa trip


Január sa ukázal ako veľmi aktívny mesiac. Plný zmien. Dokonca sa mi v polovici januára podarilo uvoľniť z centra a opäť niečo pocestovať. Môj plán bol podmienený okolnosťami. Nikto iný nemal voľno a ja som nemal ani síl na aktívnejšiu cestovateľskú dovolenku. Tak som si vybral pobrežie. Môj prvý plán bolo Malindi, miesto s asi najkrajšími nekonečnými bielymi piesočnatými  plážami. Asi deň pred odchodom som to musel zmeniť na Mombasu. Predsa len sa mi nechcelo pol dovolenky stráviť v autobuse či matatu. A na fotografii hotelového baru mali vyobrazený pilsner urquell ako aj belgické pivá, čo som bral ako volanie „domoviny.“

Cesta začala tak klasicky – africky. Po príchode do Nairobi som chytil dopravnú zápchu a o 10 minút som zmeškal spoj do Mombasy. Druhý spoj odchádzal až o 12 hodín neskôr. Takže prvý deň dovolenky som musel stráviť chtiac nechtiac v hlavnom meste. V rámci zabíjania času som sa začítal do dennej tlače, kde boli veľké titulky ako v oblasti v okolí Malindi bolo 11 zabitých ľudí v rámci nejakých medzikmeňových vojen.  

Nakoniec ale dovolenka dopadla nad očakávanie dobre. Zvyšok cesty bol okúzľujúci. Cesta v noci bola magická. Žiadne svetlá v okolí a ak aj, tak len výnimočne. Takmer žiadne autá. Len nekonečne dlhá vozovka, žiariace hviezdy nad tma a všade len tma a ticho. Útulný hostel s domácou atmosférou priamo pri pláži, kúsok od centra Mombasy s množstvom mladých cestovateľov sa ukázal ako ideálne miesto na odpočinok. Pre porovnanie ide o odlišné mesto ako Nairobi. Ľudia sú pohostinnejší, mesto je o niečo bezpečnejšie (aj keď stále nebezpečné) a aj lacnejšie. V centre je niečo ako staré mesto, v ktorého uličkách je radosť sa stratiť a v jednom momente sa cítite ako v stredoveku so všetkým čo k tomu patrí. Väčšinou sa tam nachádza moslimská komunita, ktorá vytvára naozaj príjemnú pokojnú atmosféru. Takisto aj staré swahilské kaviarne a reštaurácie ponúkajú chutnejšiu stravu a aj lepšiu kávu ako hlavné mesto. Výhodou bolo, že natrafiť na nejakého turistu je rarita. Väčšina z nich je v luxusných hotelových komplexoch úplne izolovaná od reálneho života a aj tých pár belochov čo opustí hotel ide do moderných nákupných centier vedľa hotelov. A nadpolovičná väčšina je postaršia, pupkatejšia, plešatejšia s nádhernými mladými domácimi Keňankami.

Opustenie prevažne moslimského starého mesta opäť prináša zápchy, davy ľudí, stánky, predavačov na každom kroku, zlodejov, špinu a smrad. Ale stále to má svoje čaro. Zjednávanie cien za nepoužiteľné hlúposti, hnusná káva, mäso obletované muchami.  Takisto v tomto období aj pláže boli ľudoprázdne, takmer bez stánkov, takže bolo možné vidieť turistami nepoškvrnené nekonečné biele piesočnaté pláže. Podľa porovnaní sa pláže moc nelíšili od tých v Malindi.

Najsilnejší zážitok bol deň s miestnym Keňanom, ktorý mi robil sprievodcu na bicykli po pobreží. Za Mombasou sa rozprestierajú tradičné dediny, plantáže s pracujúcimi ženami, panenské pláže, kopy kričiacich detí, kameňolomy a rozhovory s ľuďmi. Ťažká celodenná práca v neznesiteľných horúčavách za smiešnu mzdu im veru nevzala úsmev z tváre. Za celý deň som nepočul jedinú sťažnosť. Akoby som sa ocitol zrazu v úplne inej Afrike. Takej tej tradičnej, nepoškvrnenej konzumom. A pritom to bolo len kúsok za mestom. Pravdepodobne to bolo spôsobené strachom a rešpektom väčšiny turistov opustiť bezpečné hotely a podnikať cesta na vlastnú päsť. Koniec koncov to nikto ani nedoporučuje. Aj u nás v hostel boli podobné značne prehnané bezpečnostné odporúčania.

Každý tiež poznal  Slovensko veľmi „dobre“. Nik nepriznal, že nič o nás nevie. Takže sme boli na blízkom východe či nemali sme u nás ani asfaltové cesty. Krásnu bodku za výletom bol rozhovor cestou domov s dvoma študentami z Ugandy. Predpovedali mi budúcnosť kňaza! Boli naozaj úžasný, lebo ani celibát nebol problémom môjmu kňazskému povolaniu. Však tu aj tak skoro každý kňaz má deti, ako mi bolo povedané.






 P.S. Skúste uhádnuť, prečo majú všetky miestne opice modré semenniky.



P.S.S. Odpoveď na otázku - na modré sfarbenie pohlavných orgánov lákajú samičky. Aké jednoduché :)))

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára